Alex Safayan - City

Ismerkedés a Blender 3d programmal – 1. rész

Miért Blender?

Mindig is foglalkoztatott a 3d világa, de valahogy soha nem jutottam el odáig, hogy mélyebbre merüljek benne. Rendelkezem 3ds Max alapismeretekkel, de most több okból is a Blender mellett döntöttem. Nem csak azért mert egy nyílt forráskódú, 3d modellező programról beszélünk, azaz ingyenesen letölthető és használható saját és kereskedelmi célból egyaránt, hanem azért is, mert Behance-n és máshol gyakran találkoztam munkákkal, amelyek Blender-el készültek és a látvány eléggé meggyőző volt. Íme néhány példa:

Sandro Tatinashvili - Survival Bikes

Sandro Tatinashvili – Survival Bikes [link]


Sandro Tatinashvili - Animation

Sandro Tatinashvili – Animation [link]


Konstantin Gorshkov - Forester's hut

Konstantin Gorshkov – Forester’s hut [link]


Jack Davies - LaFerrari Black

Jack Davies – LaFerrari Black [link]


Jerry Perkins (mx1001) - RN42

Jerry Perkins (mx1001) – RN42 [link]

Hol is kezdjem…

A Blender első ránézésre elég bonyolultnak tűnik és ez harmadik nekifutásra sem változik:

Blender megnyitás után

Az egész tanulási folyamatra úgy kell tekinteni, mint egy befektetésre. Éppen ezért kell némi elszántság, ha meg akarunk ismerkedni a Blender-el, de ez ugyanúgy igaz az Adobe programokra, illetve a 3ds Max vagy a Maya esetében is.

A befektetésnek általában két módja van: 1. pénz, 2. idő. Az elsővel itt nem sokra megyünk, bár megkönnyítheti a dolgunkat. Viszont a Blender elég sok időbe fog kerülni, ezért fontos eldönteni, hogy mennyit vagyunk hajlandóak vele foglalkozni napi, esetleg heti lebontásban. Azt már megtanultam, hogy ha következetesek vagyunk, akkor napi 30 perc is nagy dolgokra képes, ha több éves távlatban gondolkodunk. Ha gyorsabb megtérülést szeretnénk, akkor az nagyobb befektetést (napi 4 vagy akár 8 órát) igényel. Úgy gondolom, hogy napi 30-60 perc Blender jóval kifizetődőbb időtöltés, mint mondjuk ugyanennyi „időbefektetés” a Facebookba vagy sorozatokba.

Ha visszatekintek, minden program, amit idáig valamilyen szinten elsajátítottam, az alábbi módok egyikén történt (a legtöbb esetben az angol nyelvismeret szükséges, de ez nem kéne akadályt jelentsen, max. két dologba kell befektetnünk egy helyett):

  1. „bozótvágó” módszer: amikor egyszerűen átverekedtem magam az akadályokon, addig kattintottam, nyomogattam a gombokat, amíg elértem a kívánt eredményt vagy ahhoz hasonlót; azaz elkezdtem használni a programot mindenféle előzetes ismeret nélkül és valami kisült belőle. Ez egy nagyon jó módszer a tanulásra (játszva tanulás, ha úgy állunk hozzá), viszont lehet, hogy nem fedezzük fel a programban rejlő lehetőségeket teljesen.
  2.  könyv: ez is időigényes, de ha egy (jó) könyvet sikerül az első fejezettől az utolsóig végigvennünk, akkor egy teljes képet kapunk a program tudásáról és sokkal magabiztosabban fogunk mozogni benne.
    Bár az angol nyelv ismerete nagyban kitágítja a lehetőségeinket, magyarul is találhatunk hasznos anyagokat, például: Blender Kódex – Alap-vető ismeretek
  3. tutoriálok/online tanfolyamok: mostanában ehhez a módszerhez folyamodok a legtöbbször.
    Tutoriálok korábban többnyire leírásos formában léteztek, de manapság a leggyakoribb a videós-magyarázós forma. Nem olyan átfogó, mint egy könyv, ezért ajánlott több tutoriált is megnézni, esetleg tutoriál sorozatokat. Kezdőként nagyon sok anyagot találunk ingyen a youtube-on, vagy a különböző tutoriál gyűjtőhelyeken (pl. blendtuts.com, creativebloq.com, ). Esetleg végigkövethetjük, ahogyan egy profi elkészít egy 3d modellt, pl. ez itt. Ez lehet lelkesítő vagy lelombozó is számunkra, attól függ, hogy milyen alkatok vagyunk.
    Ha tehetjük tanácsos befizetni egy-egy online tanfolyamra, ezek általában jóval átfogóbbak, mint az ingyenes tutoriálok, de ez nem minden esetben igaz. Blender tanfolyamokat találhatunk a következő oldalakon: skillshare.com, udemy.com, lynda.com.
  4. offline tanfolyam:  a Blender esetében nem sok ilyent találni, de a 3ds Max és az Adobe csomag manapság nagyon sok egyetem és egyéb oktatási intézmény kínálatában szerepel.

Folyt. köv.

Borító kép: Alex Safayan – City

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük