Szabadúszásom 10 éve (II. rész)

Első rész

Szabadúszóként lényegében három módon tudunk pénzt keresni:

  1. Projektről-projektre dolgozunk.
  2. Kialakítunk valamilyen „passzív” bevételi forrást.
  3. Szerződésben állunk egy nagyobb megrendelővel (pl. ügynökséggel), akivel hosszútávon együttműködünk (távmunka).

Ideális esetben ezek valamilyen kombinációja áll fenn. Az elmúlt 10 évem alatt a legtöbb munkám projekt alapú volt, de mindháromból van tapasztalatom.

A projekt alapú munkavégzés

Fenntartani magunkat projektről-projektre kicsit stresszesnek tűnhet, hiszen a következő projekt mindig kérdéses, de idővel kialakul valamilyen rendszere a dolgoknak. Lesznek visszatérő kliensek, kerülnek akár félévesre vagy hosszabb időre is elhúzódó megrendelések.

Ez a fajta munkavégzés egyre gyakoribb lesz a jövőben, hiszen egyre többen ismerik fel az ebben rejlő előnyöket, van belőlük szép számmal. Jól körbejárja a témát a Basecamp alapítóinak nagyszerű könyve, a Remote.

A téma megkerülhetetlenségét az is jól bizonyítja, hogy a foglalkoztatottak körében a szabadúszók aránya évről-évre növekszik. Ez az Egyesült Államokban 2017-ben 37% volt és az előrejelzések szerint az elkövetkező 10 évben meg fogja haladni az 50 százalékot. Ez a tendencia mindenhol megfigyelhető.

A „passzív” bevétel

A „passzív” bevételi forrást azért írom idézőjelben, mert a tévhittel ellentétben, folyamatosan kell dolgozni rajta, ha azt szeretnénk, hogy folyamatos bevételünk legyen.

Ennek a jövedelemszerzésnek az egyik legnépszerűbb módja, amikor készítünk egy digitális terméket és azt különböző webes felületeken értékesítjük. A termék lehet egy e-könyv, oktatóvideó, ikon- vagy betűkészlet, illusztrációs csomag, fotó, weboldal sablon, önéletrajz sablon, plugin, hangeffektek, háttérzene, stb. Ezek eladására számtalan lehetőség kínálkozik:

Szinte bármilyen digitális termékhez

Specializálódott oldalak

A bevételemnek csak kis részét (kb. 10-20%) sikerül ilyen „passzív” módon beszereznem, de szeretnék jobban ráfókuszálni erre a területre, még több termékkel előrukkolni és feltornászni ezt az arányt legalább 50 százalékra. Talán nem szorul sok magyarázatra, hogy miért: a bejegyzés elején felsorolt háromból ez a legvonzóbb bevételi forma (számomra). Itt kapjuk a legtöbb szabadkezet, az időbeosztás is itt lehet a legrugalmasabb, nincs semmilyen megkötés, de (talán mindezek miatt is) ez a legnehezebben kivitelezhető bevételi forma.

Persze lehet szerencsénk, ráérzünk valamilyen újonnan jelentkező keresletre, és elsőkként reagálunk. Van ilyenre is példa, de sokkal valószínűbb a siker, ha a lassú víz partot mos módszerrel próbálkozunk, és egy valamilyen (nem túl) szűk területnek (niche) kínálunk megoldásokat a termékeinkkel. Legalábbis én ezt az utat tartom járhatóbbnak.

Talán az eddigi ilyen legkomolyabb próbálkozásom a Landicons.com, amivel már sikerült részeredményeket elérni, de még nem történt meg az az áttörés, amit szeretnék.

Három éve dolgozom rajta, amikor időm engedi, ez alatt kb. 700 dollárt hozott a Creative Market-en, úgy, hogy az első csomaggal (European Capitals – Icon Set) 2016 júliusában készültem el, az utolsóval (Landmarks of Japan 3) pedig idén júniusban.

A legtöbbet Shutterstock-on hoztak ezek az ikonok, itt a három év alatt kb. 2400 dollár folyt be.

Emellett még árulom Iconfinder-en, itt 300-at, iStock-on 430-at, és Adobe Stock-on kb 200 dollárt hozott.

A teljes bevétel ebből a termékből havi lebontásban kb. 110 dollárt (32 000 forintot) jelent.

Az alábbi Creative Market-es statisztikákból az tűnik ki, hogy itt is valamiféle Pareto-elv érvényesül, vagyis a bevétel legnagyobb részét két-három termék hozza. Van sok olyan termék is, ami idáig még semmit nem hozott.

Teljes méret

Sajnos a saját webes felületen történő értékesítés még nem hozott semmilyen eredményt, vagyis konkrétan a Landicons.com-ról nem volt eladás. Bár vannak ötleteim, amivel sikerülhet ezen javítani: több energiát kéne fektessek a keresőoptimalizálásba, kéne SSL tanusítványt telepíteni, jobban kéne az oldalt promózni.

Szerződéses (távmunka)

Néhány szót akarok még ejteni a már fentebb említett harmadik bevételi módozatról is. Eléggé kérdéses, hogy szabadúszásról van-e itt még szó, hiszen a bejárós, fizetős munkától, csak annyiban különbözik, hogy otthonról dolgozunk, de itt is ugyanúgy van egy felettesünk, aki kiosztja nekünk a feladatokat. Szóval ez inkább egy hibrid megoldás.

Volt ilyenben is részem, ehhez a periódushoz köthetőek a legtöbb éjszakázások, a legkisebb mozgástér, viszont ez adja a legtöbb biztonságérzetet is. Ennek a változatnak több módozata is lehet: projektalapú, teljes- vagy félmunkaidős, stb. Ezeket fontos tisztázni az elején, mert ha csak randomra jönnek a megkeresések, akkor könnyen úgy járhatunk, hogy egy-egy periódusban ki se látunk a munkából, máskor meg nincs semmi. A random felkérésekkel még az is egy nagy probléma, hogy állandó készenlétben kell lenni, nem lehet más projekteken dolgozni, vagy halasztani kell őket, ha befut egy újabb feladat. Tehát ezt a formát csak rögzített (idő)keretek között tanácsos vállalni.

Borítókép: Freelancer játék, forrás: https://www.oldpcgaming.net/freelancer-2003-review/

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük